Köpvillkor

Power vill ge alla sina kunder bäst service. För att ge våra kunder trygghet har vi utarbetat dessa köpvillkor. När du köper en vara hos oss godtar du samtidigt köpvillkoren.

Innehåll

  1. Generellt
  2. Personupplysningar och cookies
  3. POWER Care försäkring
  4. Betalningsvillkor inkl. finansiering
  5. Frakt och leveransvillkor
  6. Ånger- och returrätt
  7. Våra kundgarantier – pengarna tillbaka
  8. Reklamation och service

1. Generellt

Avtalen

Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är mottagen, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Om våra priser och vårt sortiment

Alla priser som är uppgivna i nätbutiken är inklusive moms. Vid nätköp visas den totala kostnaden inklusive leveranskostnader innan beställningen är genomförd.

Orderbekräftelse

När vi har mottagit din beställning, bekräftas denna genom att vi skickar ut en orderbekräftelse. Vi uppmanar våra kunder att kontrollera att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen.

Annullering av order

Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Power rätten att annullera order. Misstanke kan t.ex. uppstå vid beställningar av stor kvantitet eller flera order av samma produkt. Orättfärdigad vidareförsäljning av varor levererade av Power utgör en kränkning av producentens immateriella rättigheter.

Du måste ha fyllt 18 år eller ha tillstånd av en förmyndare för att handla på Power.se.

 

2. Personupplysningar och cookies

När du handlar på power.se behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. När du accepterar våra köpvillkor vid beställning, ger du samtidigt ditt samtycke till att vi kan förvara och behandla dina personupplysningar. Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredjepart.

  • Namn & Adress (Vi behöver din information för att kunna uppfylla våra skyldigheter och leverera beställningen till dig.)
  • E-postadress och Telefonnummer (E-postadress och telefonnummer används för att skicka varningar och information om din leverans.)
  • Personnummer (vid köp av power care försäkringar)

Du kan läsa mer om vår behandling av personlig information i vår integritetspolicy. Genom att acceptera våra köpevillkor vid beställning, godkänner du att vi kan lagra och behandla din personliga information.

Användning av cookies

När du besöker Power.se lagras det session cookies. Cookies är små informationskapslar som lagras på din dator när du besöker vår hemsida. Vi vet då vem du är, om du handlar och hur länge ditt besök varar.

Redovisning av licensavgift

Vid försäljning av utrustning som innehåller en televisionsmottagare (TV, inspelningsbar DVD, digitalbox, TV- tuner till dator etc) så redovisas köparens namn, adress och datum för köpet till Radiotjänst i Kiruna AB. 

3. POWER Care försäkring

Försäkringen ersätter skada på den försäkrade egendomen som uppstår genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Försäkringen lämnar även ersättning för skada genom funktionsfel på den försäkrade egendomen. Med skada menas även stöld genom inbrott i hem eller fritidshus.

Med vår effektiva skadehantering får du produkten reparerad eller utbytt snabbt och effektivt. Genom vår trygghetsförsäkring erbjuder Power sina kunder ett bredare skydd mot skador och olyckor.

Hemförsäkring/självrisk

Självrisken på hemförsäkring är hög, ofta 2000-4000 kronor, och i tillägg är det dessutom vanligt med en värdeminskning om du har haft produkten i ett år eller mer när det går sönder. Med Power Trygghetsförsäkring slipper du värdeminskningen och du betalar ingen självrisk vid skada, förutom för mobiltelefoner (495,-). En hemförsäkring täcker skador från brand, vatten och inbrott. Power Care täcker i tillägg alla plötsliga och oförutsägbara händelser med undantag för rån eller borttappad produkt.

Konsumentköplagen

Konsumentlagstiftningen ger ett bra grundskydd när en produkt inte är av förväntad kvalitet och då det uppstår funktionsfel. Med POWER Care har du utvidgat skydd i 3-5 år, (1-2 år på PC och 1 år på mobil) både vid skador på grund av funktionsfel (mekaniska fel) och vid skador som uppstår vid olycka.

Försäkring i utlandet

Försäkringen gäller i hela världen.

 

4. Betalningsvillkor inkl. finansiering

För att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss har vi valt säkra betalningsalternativ.

Kortbetalning

Kreditkort av en utländsk bank kan inte användas för betalning. När du betalar med kort måste du uppge kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden (de tre sista numren på baksidan av kortet), personlig kod och engångskod (BankID). Power använder en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure, utvecklat av VISA och Mastercard. All information krypteras med 128-bits SSL-kryptering, vilket gör att ingen utomstående kan se din kortinformation.

Om du är van att handla på internet, så faller det dig naturligt att använda och lita på Verified by Visa. Du betalar med ditt kort och om du är registrerad på denna tjänst så får du besked om att skriva in ett lösenord för att genomföra betalningen. Detta betyder att du som korthållare identifierar dig med en kod mottagen från kortutgivare utöver att du uppger kortnummer och giltighetsdatum. Koden kan vara ett lösenord eller en säkerhetslösning som du känner igen från din nätbank.[

Delbetalning

I kassan väljer du betalningsalternativet Delbetala. När du bekräftar ditt köp får du möjlighet att välja bland några olika betalningsalternativ och därefter gör Ecster en kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts och kan därefter genomföra ditt köp. Har du en gång delbetalat med Ecster kan du använda dig av samma kontokredit även nästa gång du vill dela upp en betalning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning – och får svar direkt även här. 

Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad.
Inköpsmånaden är betalningsfri. Eventuell uppläggningsavgift delas upp på antalet betalningar.

Grundkraven för delbetalning är följande:

  • Du har fyllt 18 år

  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst

  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst

  • Du har inga betalningsanmärkningar

Faktura

I kassan väljer du betalningsalternativet Faktura. Du kommer därefter till Ecsters sida där du måste godkänna villkoren på faktura. En fakturaavgift om 19 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 30 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Bankbetalning  med Nordea eller Handelsbanken

 

5. Frakt- och leveransvillkor

Leverans av varor

Handlar du på nätet kan du välja mellan flera leveransalternativ. Var du bor och vilka produkter du handlar avgör vilka alternativ som är möjliga. Priserna för de olika tjänsterna ser du i kundvagnen när du ska välja vilket leveransalternativ du önskar.

Beställningar som innehåller varor som finns på lager i kombination med varor med förväntat leveransdatum skickas när hela beställningen kan skickas samlat.

Leveransmetoder

Vi erbjuder följande leveransmetoder: 

Leverans till ombud: paket upp till 20 kg levereras till närmsta utlämningsställe. Du kan själv se och välja ditt närmaste utlämningsställe vid beställning.
Hemleverans: paket mellan 20-35 kg levereras till dörren. 
Bring Curbside: paket över 35kg levereras till tomtgräns/port
Bring Indoor: leverans in i hemmet, till önskad plats

Tilläggstjänster vid hemleverans:

Uppackning av en produkt - Uppackning och borttagning av emballage.

Återvinning av en produkt - Vi tar med oss din gamla vara i retur för återvinning.
Montering  - få din produkt monterad och installerad.

Om du inte är hemma vid avtalad leveranstid så fraktas varan till transportörens lager. Vi uppmärksammar på att det kan tillföras kostnader i samband med lagring av produkten och ny leverans. Sådana kostnader täcks inte av Power.

Leveranstid

Vi leverar normalt inom 2-5 arbetsdagar från att betalningen är genomförd. "Inkommer till oss:" ska inte tolkas som bekräftat leveransdatum till vårt laget. Det är ett förväntat leveransdatum.

Leveransstatus

Genom att besöka Power.se, kan du under ”Min sida” spåra din order. Genom att klicka på länken ”Mina order” ser du vilken status din beställning har och var paketet befinner sig. Observera att det kan upp till 24 timmar efter det att varan lämnat vårt lager och du har fått en leveransbekräftelse, innan du kan börja spåra din order.

Ej upphämtade varor

När du inte hämtar ut en obetald vara kan Power kräva en avgift. Avgiften består av fraktkostnader tur/retur, samt en rimlig avgift motsvarade de faktiska utgifter som Power har åtagit i samband med beställningen, inklusive kostnader anknutna till hantering och förvaring.

Transportskador

Om du upptäcker någon form av skada på varan vid mottagning ska du:

  • Anmärka skadan på chaufförens handterminal/fraktbrev
  • Dokumentera med foto (emballage och produkt)
  • Kontakta kundservice så fort som möjligt.

Eventuella skador som upptäcks när du packar upp varan ska anmälas till kundservice inom 3 arbetsdagar från mottagande. Som skada räknas både synliga och dolda skador, vilket innebär att du behöver avemballera (ta ur produkten ur dess förpackning) och inspektera godset noggrant. Tänk på att behålla allt emballage (produktens förpackning) vid transportskada. Detta för att transportören skall kunna besiktiga godset inklusive emballage. 

Leverans med installation och övriga tjänster i samband med leverans.

Information om våra installationstjänster hittar du här.

 

6. Ånger- och reklamationsrätt

Retur av varor

Vid retur av produkter som är köpta på Power.se registrerar du returen online genom att klicka här

Du får sedan en fraktsedel och ett servicekvitto skickad till din e-post som ska skrivas ut och sättas på paketet. Paketera gärna i originalförpackning om det är möjligt. Du kan se status för ärendet på serviceinfo.nu, sök med ditt referensnummer och telefonnummer. 

Återbetalningen registreras inom 2-5 arbetsdagar från det att vi tagit emot och registrerat din retur.

Observera!

Du som kund är ansvarig för produkten under transporten tillbaka till oss. Varan ska packas ordentligt. Det är önskvärt att varan returneras i originalförpackning och ursprungligt transportemballage.

Varan ska vara komplett. Det innebär att alla tillbehör, så som fjärrkontroll, bruksanvisning och batterier ska vara med. Om returen inte är komplett så debiterar Power för inköpspriset för delar som saknas.

Ångerrätt

Vid köp av varor kan du som kund ångra köpet med hänvisning till distansköplagen. Det innebär att du utan grund kan ångra köpet i upp till 14 dagar efter att du mottog varan.

Som kund kan du emellertid bli ansvarig för varans reducerade värde om du använt produkten i sådan grad att det övergår det som är nödvändigt och försvarligt. Värdeminskningen består typiskt av reparationskostnader till följd av konsumentens hantering av varan utöver det som är nödvändigt.

Efter att du registrerat din retur har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.

Eventuella tjänster, såsom leverans, inbärning, installation och uppackning som beställts i samband med köpet återbetalas ej.

7. Våra kundgarantier

”Pengarna tillbaka” ger dig trygghet med 30 dagars öppet köp hos POWER. Kom ihåg att varan ska vara i samma skick som när du fick den. Ångerfristen gäller från den dag som produkten togs emot.

Öppet köp gäller inte för varor med abonnemang och spel, programvaror och mobiler med bruten förpackning. Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna nyttjande av öppet köp vid misstanke av missbruk av kundgarantin.

Pengarna tillbaka - om du inte är nöjd

Har du ångrat dig eller lever produkten inte upp till dina förväntningar? Hos POWER kan du inom 30 dagar returnera det du har köpt. Du kan registrera ditt öppet köp-ärende här Ärendet ska registreras som ett "Öppet köp."  Gäller ej vid självförvållad skada eller ej komplett produkt. Om produkten har blivit skadad vid en självförvållad olycka eller genom en oaktsam användning av kunden gäller inte kundgarantin.

Pengarna tillbaka - om det är något fel på varan 

Upptäcker du en skada eller ett ursprungligt funktionsfel inom loppet av de första 30 dagarna, kan du få en ny vara eller pengarna tillbaka, utan att behöva vänta på reparation. Vid dessa tillfällen ska detta registreras som en "Öppet köp" och det kan du göra genom att trycka här. Du kan själv välja mellan att i första hand byta till en annan produkt eller att få pengarna tillbaka. Vänligen ange vilket av de två alternativen som du i första hand föredrar när du registrerar ditt ärende. Om produkten har blivit skadad vid en självförvållad olycka eller genom en oaktsam användning av kunden gäller inte kundgarantin.  

Pengarna tillbaka - om vi inte håller det vi har lovat

Om vi ger dig fel upplysningar om varan eller inte levererar som avtalat, kan du returnera varan inom 30 dagar och få pengarna tillbaka.

 

8. Reklamation och service

Om du är i behov av service eller support rekommenderar vi att du först tar direkt kontakt med leverantör för vägledning. Klicka här för att komma direkt till vår sida med kontaktuppgifter till våra leverantörer.

När det gäller stora vitvaror utför de flesta av våra leverantörer hemservice. Ta kontakt med leverantören för att avtala dag och tid. Ha kvitto (kvittot finner du som bifogad fil i mejlet med din leveransinformation) och serienummer redo när du tar kontakt.

Om du inte hittade någon lösning genom support hos leverantören kan du enkelt skicka in din produkt till vår servicepartner. Klicka här för att starta registreringen. Efter registrering skickar vi dig automatiskt en fraktsedel samt ett servicekvitto så att du kan skicka in produkten på service. Du kan se status för din försändelse på serviceinfo.nu, sök med ditt referensnummer och telefonnummer. 

Garanti

Garanti och reklamationsrätt täcker fel som konsumenten själv inte är ansvarig för (fabrikationsfel).

Garantier ger rättigheter utöver de rättigheterna som du som kund har enligt lagar och varierar i innehåll och omfattning. En garanti som sätter en kortare frist än konsumentköplagens reklamationsfrist, är inte i strid med lagen om den i denna period ger dig bättre rättigheter än det som lagen gör. Garantin kan till exempel omfatta några produktfel oavsett om det är på grund av oriktig eller onormalt mycket användning från din sida, eller vid att riskens övergång från säljare till konsument förlängs utöver det som framgår av gällande lagstiftning. Garantier gäller som regel för en tidsbegränsad period. Ta därför alltid vara på ditt kvitto. Kvittot finner du som bifogad fil i mejlet med din leveransinformation.

Säkerhetskopia

Om du har personlig data som till exempel dokument, kontakter, bilder, musik eller ringtoner och spel som är lagrade på produkten, bör du ta en säkerhetskopia av dessa innan du levererar varan för reparation. Du riskerar att all data på enheten försvinner vid en reparation. Om du inte tar säkerhetskopia av betalbara tjänster så riskerar du att behöva köpa dessa på nytt.

Tillbehör

Kom ihåg att själv avlägsna tillbehör som inte är nödvändigt för att diagnostisera fel när produkten skickas till service. Det kan vara en PC-väska, SIM kort, handsfree, laddare och liknande. Batteri måste alltid följa med mobiltelefonen till verkstaden.

Lösenord

Produkter som är skyddade av lösenord eller pin-koder kan bara repareras om du avaktiverar lösenord eller pin-kod innan du levererar den för reparation.

Programvarufel och återställning

En del fel och brister kan skyllas på användning av ej originalprogramvaror som inte är godkända för användning på enheten. Där kan också förekomma virus som kan förorsaka fel och brister. Power tar inte ansvar för fel och brister som uppstått i följd av ej original- eller ej godkända programvaror och virus.  Om du misstänker programvarufel eller virus så rekommenderar vi att enheten återställs till fabriksinställningar, eller att du gör en total återställning (recovery) av enheten innan den eventuellt levereras till service.